Wat is COIL VE?

Voor de ontwikkeling van deze themapagina is samengewerkt met COIL VE experts Eva Haug (HvA), Sake Jager (RUG) en Reinout Klamer (HHS). Mail voor vragen en opmerkingen naar iahho@nuffic.nl.

De afkorting COIL staat voor Collaborative Online International Learning (Van Hove, 2019; Ikudu project). VE schrijf je voluit Virtual Exchange. COIL VE is één van de mogelijkheden om Internationalisation at Home (IaH) vorm te geven voor alle studenten. Internationale en interculturele elementen zijn doelgericht verweven in het curriculum.

COIL VE is projectgericht onderwijs geïntegreerd in een bestaand curriculum waarin samenwerking centraal staat (Suny, COIL center, 2022). Hierbij gaat het om samenwerking tussen minimaal twee onderwijsinstellingen waarin gezamenlijk onderwijs en toetsing wordt ontwikkeld en gefaciliteerd in groepsopdrachten tussen studenten van deze instellingen.

De afkorting COIL verder uitgelegd

Voor een uitgebreide uiteenzetting over de term COIL VE, lees de verdere toelichting op de afkorting van de term COIL. Zie ook de recent voorgestelde definitie in de paper van Hackett et al., (2024), waarin onder meer samenwerkend leren wordt benadrukt.

De verhouding tussen Virtual Exchange (VE), IaH en COIL VE?

Wil je hierover meer weten? Lees dan de toelichting op de verhouding en de verschillen tussen VE, IaH en COIL VE.

Met welke stappen ontwikkel je een COIL VE?

Voor je start met COIL VE: algemene tips

Lees de algemene informatie en tips die we voor je op een rij hebben gezet.

Om deze stappen toe te lichten, maken we gebruik van bronnen specifiek voor COIL VE design en ervaringen uit de praktijk, maar ook van literatuur uit de onderwijswetenschap.

Soms is deze literatuur niet expliciet gericht op online samenwerkingen en online onderwijs, maar bevat het wel waardevolle inzichten over onder andere constructive aligment en samenwerkend leren die we kunnen gebruiken en ‘omdenken’, zodat deze toepasbaar worden voor de COIL VE context.

Belangrijk is dat je inhoud, activiteiten, deadlines en het gebruik van online communicatiemiddelen goed afstemt met je partner, zodat dit leidt tot een succesvolle leerervaring voor studenten (Kayumova & Sadykova, 2016).

Een COIL VE ontwikkel je in vier stappen:

(lees verder onder afbeelding)

Dit overzicht laat de stappen zien in het ontwikkelen en doorlopen van een COIL VE

De stappen in het kort:

  1. Voorbereiding: je analyseert je eigen curriculum en dat van je partner. Waar zitten overeenkomsten en verschillen?
  2. Ontwerp: hierin denk je na over wat studenten gaan leren (leerdoelen) en hoe zij dit gaan aantonen (activiteiten en toetsing). De principes van constructive aligment en samenwerkend leren staan centraal. Je denkt na over de structuur van de COIL VE en welke fasen en activiteiten studenten doorlopen: de voorbereidende fase, de introductiefase met icebreakers, activiteiten om de samenwerking gemakkelijker te maken, de samenwerkende opdracht, toetsing en reflectie op het geleerde. Deze flowchart geeft een goed overzicht van deze samenhang, evenals de website van de HvA, de paper van Hackett et al. (2024), het Ikudu COIL handboek en de video van BeCOIL.
  3. Implementatie: in deze fase wordt de COIL VE uitgevoerd en komen aspecten als groepswerk, het gebruik van verschillende online tools en jouw rol als docent aan bod.
  4. Evaluatie: samen met je partner en studenten evalueer je het gegeven onderwijs. Wat wil je meenemen voor een eventueel vervolg van jullie COIL VE?

De stappen uitgebreid:

Wil je aan de slag met het ontwikkelen van een COIL VE, lees dan onze uitgebreide toelichting op bovengenoemde stappen.

Welke COIL VE voorbeelden zijn er?

De volgende COIL VE-voorbeelden van verschillende instellingen kunnen je op weg helpen en inspireren:

  • Studenten van de Universiteit Utrecht en Anton de Kom Universiteit (Paramaribo) deden gezamenlijk onderzoek naar de geschiedenis van het Sranantongo (Surinaams). De inzichten werden verzameld via een kennisplatform, een online woordenboek en studenten leverden een bijdrage aan tentoonstelling van het Taalmuseum.
  • Studenten van IAE Lyon School of Management (Frankrijk) ontwikkelden een klemmetje om sokken bij elkaar te houden in de was. Samen met de studenten van Coventry University (VK) werkten zij aan een marketingplan, zetten een survey uit en promootten het product via verschillende sociale netwerken.
  • Nederlandse studenten HALO (opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding) en Pabo-studenten uit Ierland ontwikkelden een inclusief lesplan voor de gymlessen (Hackett & Van der Hove, 2023). De Nederlandse studenten keken vanuit een zeer specialistische praktische invalshoek, terwijl de Ierse studenten meer algemene kennis hadden op een theoretisch niveau. De studenten ervaarden dat dit elkaar juist aanvulde en dit resulteerde in een praktisch lesplan waar ruimte was voor verschillende perspectieven.
  • Bij de HvA deden studenten Public Management samen met Amerikaanse criminologiestudenten van de Drexel University (VS) een COIL VE. Dit ging over de invloed van gezondheid, zorg en economie op social justice. Zij voerden een debat over deze onderwerpen en maakten gezamenlijk een researchposter.
  • Studenten van de Kansai Universiteit (Japan) en Cornell University (VS) werkten samen aan een businessplan voor verschillende Amerikaanse bedrijven, zoals Dunkin’ Donuts die wilde toetreden tot de Japanse markt.
  • Gender studies en video game design-studenten werkten samen aan een campagne om gender geweld tegen te gaan in de gaming cultuur (Doscher, 2023).
  • De HvA deed een COIL VE tussen studenten marketing en studenten health science in het Zuid-Afrikaanse Durban (DUT, 2020). De studenten van de HvA volgden het vak internationale marketing en voor de studenten in Durban stond het vak nutrition op de agenda. Hun opdracht was om een dieet advies te maken voor young professionals. De Zuid-Afrikaanse studenten zetten hun kennis in over gezondheid en voeding, terwijl de Nederlandse studenten hun expertise lieten zien op het gebied van het vinden van informatie over de doelgroep en het communiceren daarmee.
  • Een inspirerend voorbeeld van hoe je met COIL VE gebruik kunt maken van diverse perspectieven (westerse en inheemse) om na te denken over duurzaamheidsoplossingen komt van Conestoga Universiteit (Canada).
  • Studenten journalistiek van de Haagse Hogeschool werken samen met mariene biologie studenten uit Zuid-Afrika. Volgens de docent in Zuid-Afrika hebben de mariene biologie studenten moeite om hun boodschap over te brengen, terwijl het voor de journalistiekstudenten een perfecte oefening is iets te schrijven over een onderwerp waar ze nog niets van weten.

Nog meer voorbeelden vind je op:

  • De website van VIS vind je verschillende verhalen van ‘VISsers’; collega’s die al eerder een VIS uitvoerden.
  • Het overzicht van de NVAO bevat verschillende inspirerende casestudies.

Heb je zelf een inspirerend voorbeeld? Laat het ons weten en mail naar iahho@nuffic.nl.

Waar vind ik partners voor een COIL VE?

Je kunt partners vinden in je persoonlijke netwerk, het netwerk van je universiteit of hogeschool of via verschillende organisaties en platforms (Villard, 2023). Sommige hogescholen en universiteiten hebben een formulier opgenomen op hun website, die in COIL VE geïnteresseerde collega’s kunnen invullen om zo in contact te komen met hun COIL VE-coördinator of international office.

Door geïnteresseerde collega’s een vragenlijst in te laten vullen, is dit ook meteen een manier om op een centraler niveau bij te houden wat er gebeurt, zodat er intern van elkaar kan worden geleerd en elkaars expertises kunnen worden versterkt.

Op de website van het VIS ondersteuningsprogramma vind je een overzicht met verschillende initiatieven:

Sommige hogescholen en universiteiten hebben een formulier opgenomen op hun website, die in COIL VE geïnteresseerde collega’s kunnen invullen om zo in contact te komen met hun COIL VE-coördinator of international office. Door geïnteresseerde collega’s een vragenlijst in te laten vullen, is dit ook meteen een manier om op een centraler niveau bij te houden wat er gebeurt, zodat er intern van elkaar kan worden geleerd en elkaars expertises kunnen worden versterkt. Zie het voorbeeld van de universiteit van Durban.

Werk je voor een lerarenopleiding of een pabo en zoek je partners in Europees verband? Dan kan eTwinning wellicht iets voor je zijn.

Ook zijn er wereldwijd (regionale) netwerken van hoger onderwijsinstellingen die samen werken op het gebied van COIL VE. Voorbeelden zijn het Latam COIL network en COIL Global Network – SUNY COIL Center (let op: betaald lidmaatschap). Recent is er in samenwerking met Unicollaboration ook een Europees VE/COIL hub opgericht. Inschrijven kan via EU-VE-HUB@list.nl.

Welke tips zijn er voor samenwerking in een COIL VE?

Zoek naar overlap in jullie curricula

Een goede samenwerking met je partner is essentieel. Een belangrijke stap is te zoeken naar waar de overlap zit in jullie curricula (Doscher, 2022). Je hoeft niet hetzelfde vak te geven of in dezelfde discipline werkzaam te zijn, maar het is goed te kijken op welk onderwerp jullie samen kunnen werken en waar studenten profijt kunnen hebben van de samenwerking. Welke vragen en behoeften spelen er bij beide partijen? Hoe kan een gezamenlijk project in de vorm van COIL VE hieraan bijdragen? Dit resulteert in een balans tussen internationale/interculturele en vakinhoudelijke leerdoelen (Klamer, 2024).

Neem genoeg tijd voor het bouwen aan de samenwerking

Het is belangrijk dat partners een serieuze intentie hebben. Het initiële contact dat je hebt, kan een goede indicator zijn voor het verloop van de rest van de samenwerking (Klamer, 2021, p.7). Bovendien is het leren kennen van collega’s op afstand anders dan wanneer je fysiek bij elkaar in de buurt bent (Harvard Business Review, 2016). Het is een tijdsinvestering om aan de relatie te (blijven) werken door het inplannen van bijvoorbeeld informele (online) koffiedrinkmomentjes en door een bepaalde mate van flexibiliteit te hanteren. Iedere universiteit heeft immers zijn eigen programma en planning en om COIL VE te laten slagen heb je betrokkenheid en toewijding vanuit de verschillende partners nodig (Klamer, 2021, p.28-29). Volgens Haug & Beelen (2023) duurt de oriëntatiefase ongeveer één semester.

Let op gelijke inzet en wees open naar elkaar

Ook het Suny COIL center (p. 8 & 9) noemt een aantal zaken om rekening mee te houden: gelijke inzet, gezamenlijke ontwikkeling van de COIL VE, het openlijk bespreken van organisatie culturele verschillen tussen jullie instellingen en het hebben van een open houding. Zij geven ook suggesties om de samenwerking een kickstart te geven. Het gaat hier bijvoorbeeld over hoe om te gaan met tijdsverschillen, mogelijke taalbarrières, leerdoelen die mogelijk verschillen en examinering daarvan. Er zijn formats opgenomen die je samen met je partner kunt invullen om het gesprek te faciliteren.

Maak samen afspraken over de samenwerking

Het invullen van een gezamenlijk projectplan kan enorm helpen (zie het Ikudu COIL handboek). Een andere overweging is het werken met een teacher agreement form waarin beide partners de intentie uitspreken voor de COIL VE samenwerking (Rubin, 2023). Bespreek ook technische en administratieve zaken die kunnen verschillen tussen de instellingen (Haug & Beelen, 2023). Denk bijvoorbeeld aan verschillen in toegang tot internet of systemen.

Besteed aandacht aan het hidden curriculum

Het is belangrijk om vooraf genoeg aandacht te besteden aan de samenwerking en zo (zoveel mogelijk) verborgen veronderstellingen boven tafel te krijgen voor de start. Dit wordt ook wel het hidden curriculum genoemd (Laesk, 2015). Bespreek bijvoorbeeld elkaars onderwijssysteem en cultuur (Haug & Beelen, 2023). In het Ikudu project is het uitgangspunt bij COIL VE dat partners op een ‘co-equal’ manier ontwikkelen; iedere partner heeft een gelijkwaardige inbreng en beslissingen worden in gezamenlijkheid genomen (De Winter & Klamer, 2021). Iedere organisatie is immers de expert in diens eigen lokale context, wat een mooie input vormt voor je onderwijs.

Spreek regelmatig met elkaar af

Regelmatige check-in momenten tijdens het geven van onderwijs dragen daar ook aan bij aan gezamenlijke facilitering (Haug & Beelen, 2023). In het Ikudu COIL handboek vind je meer tips.

Het document van het Suny COIL center bevat ook ‘stories of the field’ waarin collega’s hun ervaringen delen over samenwerking met hun partner en lees ook het GO zine van de Haagse hogeschool

Wat vinden studenten van COIL VE?

Welke trainingen zijn er over COIL VE?

  • Ben je op zoek naar een docententraining of een training voor onderwijskundigen op het gebied van virtuele internationale samenwerking (VIS)? Er worden verschillende trainingen geven, bijvoorbeeld over het ontwerpen van een VIS.
  • Houd de EAIE-agenda in de gaten voor live deelname aan (online, betaalde) trainingen. Een voorbeeld van een training is hoe virtual exchange te implementeren in het curriculum. Er zijn ook mogelijkheden om inhouse trainingen aan te vragen over bijvoorbeeld assessment van internationale leeruitkomsten.
  • Ben je op zoek naar een korte e-learning module die je aan de hand van een voorbeeld snel door de basics van COIL VE leidt aan de hand van een voorbeeld? Bekijk de e-learning module ontwikkeld door de HvA.

Welke subsidies zijn er voor een COIL VE?

  • Ga naar de jaarlijkse IVEC conference. Deze is vaak ook (deels) hybride te volgen.
  • Via de website van VIS (Virtueel Internationaal Samenwerken) zijn er verschillende mogelijkheden zoals het inschrijven voor de VIS nieuwsbrief, informatie over het VIS live event, trainingen en aanmelden voor de VIS community.
  • De jaarlijkse EAIE conferentie biedt de mogelijkheid om collega’s te ontmoeten en sessies te volgen over trends en ontwikkelingen rondom IaH en ook specifiek COIL VE. Op de website van de EAIE verschijnen regelmatig blogs over COIL VE en als lid kan je (tegen betaling) deelnemen aan diverse trainingen.
  • Als je meer wilt weten over Internationalisation at Home (IaH) en hierover wilt doorpraten met collega’s, neem dan deel aan onze LinkedIn community.