COIL VE en IaH

Wanneer COIL VE voor alle studenten is en is ingebed in het bestaande curriculum, sluit het naadloos aan bij de definitie van Internationalisation at Home (IaH):

“Internationalisation at Home is the purposeful integration of international and intercultural dimensions into the formal and informal curriculum for all students within domestic learning environments” (Beelen & Jones, 2015).

COIL VE is geen activiteit die studenten optioneel kunnen doen, maar is doelgericht door geïnternationaliseerde leeruitkomsten. Op deze manier kunnen alle studenten in het vak een internationale ervaring opdoen, al zien we in de praktijk soms ook dat projecten vaak beginnen met een kleiner groepje studenten. Met IaH doen studenten internationale competenties op die belangrijk zijn om te kunnen wonen en werken in een diverse samenleving. Ook vragen mondiale uitdagingen om een multidisciplinaire en internationale aanpak en dat is precies waar studenten mee oefenen in IaH en COIL VE. Lees hierover meer op de themapagina IaH.

We focussen ons in dit thema op COIL VE, waarmee we ook VIS bedoelen, en niet op de andere vormen van Virtual Exchange. COIL VE is de meest intensieve en uitgebreide samenwerking en co-creatie tussen docenten en studenten, en sluit goed aan bij de principes van IaH. Ook is COIL VE toepasbaar op elk vakgebied.

Virtual Exchange

Virtual Exchange (VE) wordt vaak als overkoepelende term gebruikt voor verschillende virtuele samenwerkingsvormen in het onderwijs (O’Dowd, 2018). Tegelijkertijd is het volgens Hackett et al. (2024) van belang om de verschillende vormen van VE niet over één kam te scheren omdat zij verschillende kenmerken hebben.

O’Dowd (2018) noemt een aantal voorbeelden van Virtual Exchange:

  1. Telecollaboration: vaak gericht op het leren van een vreemde taal en global virtual teams zoals X-Culture, gericht op business studies.
  2. Virtual Exchange via ‘service providers’: deze organisaties, zoals Soliya en Sharing Perspectives, voorzien in bijvoorbeeld een platform, facilitering van interculturele dialoog en partners.
  3. ‘Shared syllabus approaches’ zoals Collaborative Online International Learning (COIL VE) waar diversiteit aan perspectieven in het curriculum centraal staat.

Aanvullend stellen Hackett et al. (2024) dat telecollaboration vooral het leren van een taal als doel heeft, terwijl de doelen van COIL VE breder zijn. In COIL VE ontwerpen en faciliteren docenten van de verschillende hoger onderwijsinstellingen gezamenlijk hun onderwijs, terwijl dit bij service providers niet het geval is. Bovendien staat bij COIL VE het samenwerkend leren centraal gecombineerd met de vakinhoud, wat vaak verschilt van andere vormen van VE.

De term VIS

Misschien vraag je je nu af hoe het zit met de term VIS. Deze afkorting wordt gebruikt in het Nederlandse hoger onderwijs om te verwijzen naar Virtuele Internationale Samenwerking projecten die subsidie ontvangen van het ministerie van OCW (aanvragen was mogelijk tot september 2024, zie visinhetho.nl). Net als bij COIL VE wordt de co-creatie tussen studenten en co-creatie tussen docenten benadrukt (OCW, 2021). Daarmee zou je kunnen stellen dat VIS de Nederlandse benaming is voor COIL VE-projecten die VIS subsidie ontvangen.

Virtual mobility

Virtual mobility, waarbij studenten online les volgen bij een andere universiteit en daar studiepunten voor krijgen, en ander online afstandsonderwijs (zoals Massive Open Online Courses; MOOCS) vallen niet onder COIL VE (Haug & Beelen, 2023). Bij deze vormen is er geen, of in mindere mate, sprake van interculturele samenwerking en persoonlijke uitwisseling tussen studenten (Van Hove, 2021). Daarnaast zijn MOOCS vaak niet geïntegreerd in het curriculum (O’Dowd & Beelen, 2021). Ook door het ministerie van OCW worden MOOCs en ander online onderwijs niet gerekend tot VIS-projecten. In de regeling wordt bovendien het aspect van co-creatie meermaals benadrukt, wat niet aanwezig is bij online (afstands)onderwijs.

In tegenstelling tot virtuele mobiliteit, waar studenten online les volgen aan een andere universiteit voor bijvoorbeeld een semester, blijven studenten bij COIL VE onderwijs volgen bij hun eigen onderwijsinstelling. De docenten van deze eigen hogeschool of universiteit zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van onderwijs en de toetsing en zij kennen dus ook de studiepunten toe.

Blended Intensive Programmes (BIPs)

Benieuwd naar de verhouding tussen IaH, COIL VE en Blended Intensive programmes (BIPs)? Nuffic schreef hierover een artikel naar aanleiding van een paneldiscussie met drie experts van de HHS, Hogeschool Windesheim en de RUG. Hierin wordt onder andere besproken dat BIPs in de praktijk niet altijd geïntegreerd zijn in het curriculum. Meer lezen over BIPs? Raadpleeg de toolkit.