Cross-Cultural Event: Internationale samenwerking met blijvende impact

In ‘Docent aan het woord’ delen onderwijsprofessionals hun ervaring met internationalisering.
In deze editie vertelt Tom Geenen, docent bij de opleiding International Business Studies en coördinator EBBD-programma van Albeda.
Hij en zijn collega’s organiseren al tien jaar een populair samenwerkingsproject tussen Europese mbo-scholen.
studenten poseren voor Europese vlaggen

"Het mooiste is de langdurige impact: veel deelnemers houden na afloop contact, wat leidt tot vriendschappen, netwerken en soms zelfs liefdesverhalen."

Welke internationaliseringsactiviteit in het mbo wil jij delen vanuit Albeda?

''Een van onze meest bijzondere projecten is ons jaarlijkse Cross-Cultural Event, dat afgelopen november zijn tiende editie vierde: een heus lustrum! Bij dit evenement ontvangen we twee weken lang veertig studenten uit acht Europese landen bij onze opleiding International Business Studies. Dit programma is razend populair; ieder jaar hebben we een wachtlijst van studenten die graag willen deelnemen.''

''Het Cross-Cultural Event is tien jaar geleden ontstaan, geïnspireerd door kleinschalige uitwisselingen van scholen in Spanje en Frankrijk. Wij in Rotterdam dachten: "Dat kunnen wij ook!" Sindsdien hebben we het concept flink uitgebreid. Het programma richt zich op ondernemerschap, waarbij studenten in gemixte internationale groepen een onderneming op papier opzetten. Dit wordt gecombineerd met inspirerende lessen en activiteiten, zoals Nederlandse en Engelse taallessen, netwerktrainingen, een businesslunch, en bezoeken aan locaties zoals de haven van Rotterdam en het RDM-terrein vol innovatieve startups.''

''De diversiteit van de deelnemers is een grote meerwaarde. Studenten uit verschillende landen werken intensief samen en communiceren in het Engels. Dit is uitdagend, maar het helpt hen ook cultuurverschillen te overbruggen en nieuwe manieren van samenwerken te ontdekken. Het programma eindigt altijd met een presentatie van de projectresultaten. Dit moment is niet alleen een leerzame afsluiting, maar ook een feestelijke viering van de inspanningen van de studenten. Het mooiste is echter de langdurige impact: veel deelnemers houden na afloop contact met elkaar, wat leidt tot vriendschappen, netwerken en soms zelfs liefdesverhalen. Zo hoorden we laatst dat er een Cross-Cultural Event-baby op komst is.''

''Hoewel het organiseren van dit evenement tijd en energie kost, levert het ons ontzettend veel op. Het versterkt onze internationale netwerken en opent de deur naar nieuwe samenwerkingen en stageplekken. Voor de deelnemers is het een kans om in een unieke internationale setting te leren, te groeien en waardevolle contacten te leggen. Praktische zaken, zoals verblijf en vervoer, regelen de studenten zelf. Rotterdam biedt gelukkig genoeg opties in elke prijsklasse.''

Foto: Tom Geenen, docent International Business Studies en coördinator EBBD-programma Albeda

Welke tip heb je voor docenten die op deze manier vorm zouden willen geven aan internationalisering?

''Mijn belangrijkste tip is: investeer tijd en een beetje geld. Het vergt inspanning om dit soort projecten goed op te zetten, maar het levert je ontzettend veel op. Denk aan een sterk netwerk van partnerscholen, een goede naam binnen Europa, en een grotere kans om studenten op internationale stages te plaatsen. Die investering betaalt zich uiteindelijk ruimschoots terug.''

foto van Tom Geenen

"Het is belangrijk om goed te kijken wie je partners zijn. Niet alle scholen hebben dezelfde bereidheid om evenveel bij te dragen. Het is essentieel om samenwerkingen aan te gaan die gebaseerd zijn op wederkerigheid: het is fijn als een partnerschool niet alleen deelnemers stuurt, maar ook actief iets terugdoet. Dit schept een duurzame samenwerking die voor beide partijen waardevol is.''

Hoe maak jij collega's enthousiast voor internationalisering?

''Ik laat zien welke impact internationale projecten op studenten hebben en hoe waardevol mijn eigen ervaringen zijn geweest. Dit werkt vaak heel inspirerend, omdat collega’s zich kunnen inleven en zien wat internationalisering oplevert. Dit gebeurt tijdens team overleggen, maar vaak ook spontaan in de docentenkamer, waar informele gesprekken soms nog meer impact hebben. Bovendien proberen we collega’s actief bij internationalisering te betrekken door hen zelf te laten deelnemen. Eens per jaar, of om de twee jaar, geven we hen de kans om mee te gaan naar het buitenland – bijvoorbeeld naar een conferentie of als begeleider van een klas tijdens een project. Dit directe contact met internationale activiteiten maakt het tastbaar en motiveert hen om zich hier verder in te verdiepen.''

''Tegelijkertijd probeer ik een realistisch beeld te schetsen. Natuurlijk zijn de buitenlandse reizen en het enthousiasme aantrekkelijk – zowel voor docenten als studenten roept dat vaak een "wow-factor" op. Maar ik vind het ook belangrijk om het voortraject te belichten, zoals de voorbereidingen, de papierwinkel en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Door deze aspecten te delen, maak ik het plaatje compleet. Wanneer collega’s zien dat je met goede planning deze obstakels kunt overwinnen, wordt het hele proces alleen maar interessanter en leuker.''

Doordat wij een kijkje mochten nemen bij dit evenement, konden we meteen een student interviewen. We vroegen Chayenna de Vliegh naar haar beleving van het Cross-Cultural Event.

"Het is altijd superleuk om nieuwe mensen te leren kennen en samen te werken aan uitdagende opdrachten. Op dit moment werken we aan een project waarin we een nieuw product creëren voor een nieuwe markt. De onderwerpen lopen uiteen: sommigen richten zich op fashion, anderen op solar systems, en er zijn nog meer thema’s waar ik zelf niet aan werk. Het leuke is dat je in gemixte groepen werkt en daardoor echt leert samenwerken. Een groot deel van de tijd spreken we Engels, waardoor mijn Engels al veel beter is geworden. Maar ik moet zeggen: de hele dag Engels praten is ook best vermoeiend. Als ik thuis kom, ben ik meestal helemaal uitgeput!"

"Naast het project doen we ook veel dingen buiten de les. Vanmiddag hebben we bijvoorbeeld een driegangendiner, georganiseerd door studenten van een ander Albeda-gebouw. Ik weet niet precies wat we gaan eten, maar het lijkt me heel gezellig om samen aan tafel te zitten en van het eten te genieten. Morgen staat de Dutch Day op het programma. We beginnen met een quiz over Nederland, gevolgd door Nederlandse spelletjes zoals stoelendans en eierenlopen – echt typisch Koningsspelen-sfeer! Daarna gaan we het “Jachtseizoen” spelen in Rotterdam. Een paar docenten en medestudenten spelen de boeven en we moeten ze proberen te vinden op verschillende plekken in de stad. Ik loop zelf met een groepje buitenlandse studenten mee om samen de opdrachten uit te voeren en alle vragen te beantwoorden. We hebben dit programma zelf voorbereid, van de planning tot de pauzes, en het is heel leuk om daarvoor verantwoordelijk te zijn."

''Wat ik het allerleukste vind, is het leren kennen van nieuwe mensen. Ik heb inmiddels een goede band opgebouwd met twee buitenlandse studenten uit mijn groep. Gisteren hebben we echt goede gesprekken gehad, en we hebben meteen onze socials uitgewisseld. Het is superinteressant om te horen hoe hun schooldagen eruitzien en hoe dingen bij hen anders zijn dan bij ons. Daarnaast merk ik dat ik al veel heb geleerd in deze korte tijd. Mijn sociale vaardigheden zijn verbeterd, omdat ik vaak het initiatief neem om op mensen af te stappen. Ook mijn Engels wordt steeds beter; het gaat nu veel vloeiender dan op de eerste dag. Al met al vind ik dit een heel leerzame en gezellige ervaring!''

Meer weten?